Boskalis  I  Omgevingscommunicatie

Boskalis I Omgevingscommunicatie

Omgevingscommunicatie

Samenwerken en het eerlijke verhaal delen

Als omgevingscommunicatie adviseur bij Boskalis zorg ik voor effectieve communicatie over het project Meanderende Maas richting de omgeving, waarbij ik (soms complexe) onderdelen van de uitvoering begrijpelijk en toegankelijk maak voor bewoners, ondernemers en stakeholders. Het project gaat de dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling tussen Ravenstein en Lith realiseren. De samenwerking met de omgeving is essentieel. Vooral omdat de uitvoering grote impact heeft op de leefomgeving van bewoners en ondernemers in het gebied. Geen verkooppraatjes dus, maar het eerlijke  verhaal vertellen.

Inzet van Makarora

  • Invulling geven aan en uitvoeren van de communicatiekalender
  • Online content maken en onderhouden
  • Videografie, o.a. de serie ‘Dijk van een uitvoering’ maken
  • Communicatie app inrichten en onderhouden
  • Ontwerpen van projectfolder met uitleg planning en werkzaamheden
  • Afstemming met team van omgevingsmanager
  • Organiseren van informatiebijeenkomsten 
  • Informeren van de omgeving per brief, de lokale media en communities
  • Inrichten van het informatiecentrum 
  • En vooral met heel veel plezier  samenwerken met een team van professionals om de Meanderende Maas te realiseren  

Bekijk enkele video's

Via de socials en de project app delen we nieuws en produceer ik de serie ‘Dijk van een uitvoering‘ waarin we collega’s en onderdelen van het project belichten.

Het doel?

Geïnteresseerden een kijkje achter de schermen geven in wat we doen, waarom we het doen, en wie eraan meewerken – persoonlijk en dichtbij.

Neem Contact Op

Telefoon

06 – 526 020 59

E-mail
marieke@makarora.nl

Dome-X  I  Communicatie regie

Dome-X I Communicatie regie

Dome-X in Oss is een ‘huis van verbinding’.   Bij de oprichting 10 jaar geleden al, en nu zoekend naar een nieuwe passende invulling. Samen met founder Lambèr Hendriks en het team van Dome-X geven we invulling aan de nieuwe strategie. 

De plek biedt ruimte voor ontmoeting en ontwikkeling. Voor kennis delen en elkaar inspireren. Founder Lambèr stuurt op durven en doen. Lef tonen en kijken hoe ondernemers, overheid en onderwijs elkaar kunnen versterken. Daar houd ik van! Focus zal meer en meer gaan liggen op de ontwikkeling van technisch vakmanschap en duurzame inrichting van de bebouwde omgeving. En daar mag ik samen met het team aan bouwen.

In mijn rol als communicatie regisseur   mag ik  de nieuwe strategie ‘beeld en geluid geven’. Ik initiëer en regisseer de  communicatie activiteiten. En geef invulling aan het programma door samen te werken met de projectteams van de bedrijven die Dome-X boeken voor een event of bijeenkomst.

Een event die bij Dome-X plaatsvindt is de Dag van de Techniek in Oss. Om te onthullen dat Dome-X in 2023 de nieuwe locatie is voor dit event, maakte ik deze onthullingsvideo.

In de video zie je direct ook meer van de locatie zelf. 

Focus van mijn activiteiten voor Dome-x zijn de externe en interne communicatie, als lid van het management team.

  • Communicatieplan opstellen 100% 100%
  • Ontwikkelen nieuwe website 20% 20%
  • Interne en externe communicatie uitvoeren 40% 40%
  • Online communicatie – Contentplanning 40% 40%

Communicatie ondersteuning of advies nodig?

Bel of mail mij om kennis te maken. Dan  kunnen we samen bekijken wat nodig is om het contact met jouw doelgroepen overeind te houden voor de periode en uren die nodig is.

Hazenberg  I  Interim communicatie

Hazenberg I Interim communicatie

Versterking van Merk en Bewonersbeleving

Hazenberg is een ontwikkelende bouwer uit Vught. Met expertise in het ontwikkelen, bouwen, renoveren en transformeren van zowel woningen als utiliteitsbouw, staan zij bekend om hun focus op kwaliteit en duurzaamheid. Het team van Hazenberg bestaat uit gedreven en nuchtere vakmensen.

Mijn Rol als Interim Communicatieregisseur

Als interim communicatieregisseur bij Hazenberg was ik verantwoordelijk voor het initiëren en regisseren van de communicatieactiviteiten rondom diverse bouwprojecten. Mijn aanpak is het effectief communiceren en laten beleven van hun kernwaarden via:

  • Startbouw- en Opleveringsmomenten: Ik organiseerde en coördineerde evenementen die het begin van een nieuw bouwproject markeren en de oplevering ervan vieren, waarbij zowel bewoners als andere betrokkenen centraal staan.
  • Relatie-Events: Ik ontwikkelde een concept voor een relatie-evenementen die flexibel inzetbaar is bij meerdere bouwprojecten, met als doel het versterken van klantrelaties en het bevorderen van samenwerking: ‘Achter de Schermen bij Hazenberg’
  • Contentcreatie extern en intern: Het creëren van waardevolle en boeiende content voor de online en offline media kanalen van Hazenberg . Deze content richte zich op het belichten van de unieke eigenschappen van projecten en het tonen van de menselijke kant van de bouw.
  • Interne Wervingscampagne: Voor het stimuleren van interne betrokkenheid en deelname aan evenementen zoals de Vestingloop, zet ik doelgerichte wervingscampagnes op.
  • Verkoopmarketing voor Nieuwbouw: Door middel van gerichte verkoopmarketingcampagne ondersteunde ik de promotie en verkoop van nieuwbouwproject Achttien81 in Dongen, om de juiste doelgroep aan te trekken voor dit project.

Videografie als Sleuteltool

Videografie speelt een cruciale rol in mijn communicatiestrategie. Door projecten en medewerkers visueel uit te lichten, zorgde ik voor een authentieke en aansprekende presentatie van Hazenberg’s werk en waarden. Deze video’s werden (en worden) zowel intern als extern ingezet om de betrokkenheid te vergroten en de merkidentiteit te versterken.

Focus op de Bewoner

In al mijn werkzaamheden hield ik de eindgebruiker – de bewoner of gebruiker van de gebouwen – centraal. Het doel is om niet alleen fysieke structuren te bouwen, maar om fijne woon- en werkplekken te realiseren die bijdragen aan het welzijn en de tevredenheid van de bewoners.

 

Werkzaamheden die ik uitvoer voor Hazenberg zijn uiteenlopend. Doel is altijd om de expertise die zij in huis hebben, waarmee de klant een betere, snellere en meest passende oplossing vindt voor zijn vraagstuk te benadrukken.

  • Contentcreatie en planning 20% 20%
  • Videografie 30% 30%
  • Event organisatie 20% 20%
  • Campagne- en conceptontwikkeling 30% 30%

Ook tijdelijk communicatie regie nodig?

Bel of mail mij om kennis te maken. Dan  kunnen we samen bekijken wat nodig is om het contact met jouw doelgroepen te organiseren voor de periode en uren die nodig is.

Neos  I  Onboarding Content

Neos I Onboarding Content

Nieuwe teamleden gelijk welkom laten voelen. En de inwerkperiode verkorten door voor de eerste werkdag al informatie te delen en een kijkje te laten nemen in het bedrijf. Dat is het doel van de Onboarding app van Neos.

Gevoel van echt welkom zijn en blij dat je aan boord bent als collega

Makarora schreef en filmde de content voor de onboarding app van Neos. Samen met het projectteam werd de inhoud van de app bepaald en gingen we aan de slag. De video’s vullen een groot deel van de app, omdat hiermee het enthousiasme en de trots van het team direct voelbaar en zichtbaar is .

Onderstaand een selectie van de verschillende video’s die Makarora produceerde voor de onboarding app van Neos.

Korte social versie

Om via de social kanalen de content in te zetten voor employer branding, maakte Makarora ook een korte versie van de Welkomst-video. Het geeft een inkijk in de sfeerbij Neos en de trots van de teamleden. 

Neos Eindhoven  I  Videomarketing en social media strategie

Neos Eindhoven I Videomarketing en social media strategie

Voor dak- en thuislozen en mensen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld en/of mensenhalden biedt Neos een plek om op adem te komen. Een veilig thuis of begeleiding aan huis om aan een fijne toekomst te bouwen.

Wat gaan en kunnen we delen vanuit onze organisatie?
Makarora maakt video’s over het werk, de collega’s, de locaties en activiteiten bij Neos. Aansluitend op de social media strategie die ik samen met het projectteam ‘Social Tigers’ heb geformuleerd. Samen hebben we aan de hand van de doelen en (emotionele) kernwaarden van Neos bepaald wat de kaders zijn voor de online strategie. Zodat alle collega’s die content creëren vanuit hun dagelijkse praktijk, weten wat te (kunnen) posten. Doel nr 1: De drempel verlagen om contact op te nemen.  En daarnaast laten zien hoe mooi en waardevol het werk is dat ze samen doen.

Een aantal collega’s hebben de training ‘Videomarketing met je smartphone’ gevolgd. Met deze inspiratie en tips, creëren ze met meer gemak mooie en goede content.

Snelle blik achter de deur
Neos heeft biedt begeleiding vanuit verschillende locaties in Einhoven. Van elke locatie heeft Makarora een korte video gemaakt. Een snelle weergave van wat elke locatie te bieden heeft. Een voorbeeld van twee Quik-video’s zie je onderaan deze pagina.

Ontdek je creativiteit en breid je netwerk uit
Neos biedt ook een creatieve ontmoetingsplek: HK1. Om buurtgenoten en mensen die bij Neos wonen te prikkelen ook eens te komen kijken wat HK1 hen te bieden heeft, maakt

Mini-docu over ervaringsdeskundige Wilma
Ze is wooncoach bij Neos, en doet dit met een rugzak vol ervaringen. Een rugzak die haar nu de kracht geeft anderen te coachen en helpen naar een menswaardig bestaan. Ze schreef er een boek over, om hulpverleners en slachtoffers te laten zien dat een betere toekomst realiseren mogelijk is. Vanuit welk je dal je ook komt. Ik mocht een mini-docu over Wilma maken.  Om de documentaire aan te kondigen maakte ik ook een teaser voor de socials.